Konst och meditation - Konstnären vår 2019
Konst under meditation
I ett kombinerat galleri och meditationsstudio i Los Angeles visas konst skapad i andra dimensioner.
Emma Gray driver galleriet Five car garage, mitt emot huset där hon bor med sina två barn, i Santa Monica, Los Angeles. I rummet rakt ovanpå galleriet har hon en meditationsstudio och ibland, som i utställningen ∞999777555333111000222444666888∞ av gruppen L + a-s-t-r-a-l-o-r-a-c-l-e-s, som pågår när KONSTNÄREN besöker henne, samspelar studion och utställningarna. Gruppen leds av en konstnär som tidigare kallade sig Lazaros, men nu bara ”L”. Han arbetar aktivt med häxkonst och berättar att han får sina idéer genom meditation. Samtidigt är det svårt att veta när han mediterar och inte, eftersom hans ambition är att försöka hålla sig mer eller mindre i ett meditativt stadium hela tiden.
–Det är i ögonblicken av stillhet som saker kommer till mig, säger L, som berättar att han mediterar för att rensa tankarna.
–Jag mediterar inte för att få några resultat. Det är ofta så wellness-grejer pitchar nu för tiden, folk säger att ju mer du mediterar ju mer får du gjort, och sånt där. Det stämmer ju, men för mig handlar det mer om andlig enhet och centrering, och från det stadiet flödar allt bara ur mig själv.
Vi står inne i utställningsrummet, bland väggarnas starka färger med nummer från 0-9, som alla representerar olika dimensioner som L har nått genom meditation. Bredvid mig sticker det ut en silverpinne från väggen. Den representerar silversträngen som håller samman kroppen med själen under astralprojektion, något som man kan uppleva till exempel genom transcendental meditation.
L säger att han uppfattar sig som en arkitekt för utställningen som är skapad genom flera människors medverkan. Det är ett samarbete med olika konstnärer med liknande tankar om meditation, som Naomi Larbi och Grace McGrade, som utgör gruppen A.S.T.R.A.L.O.R.A.C.L.E.S.
–Jag ser inte på det vi gör konst längre. Inte på ett samtida sätt, där man ofta relaterar till konsthistorien. Det här handlar mer om en aktivering av något som finns inom oss, förklarar L och om verken säger han:
–Man ska känna deras vibrationer.
Emma Gray inflikar att som gallerist kan hon placera verken inom ”light and space”-konströrelsen som uppstod i södra Kalifornien på 1960-talet, där man ofta använde material som glas, neon, ljus och gips i installationsform. Meditation är också något som många konstnärer har arbetat med på senare år, med kända exempel som Marina Abramovic, som experimenterat med att vara närvarande i varje ögonblick av att dricka vatten eller räkna riskorn. Svenska Hilma af Klint – som fått ett stort internationellt genombrott de senaste åren, mer än 70 år efter sin död, mediterade och höll kontakt med sin andliga sida för att få inspiration till sina konstverk, redan för ett sekel sedan. Rörelsen “Vedic art” som arbetades fram av konstnären Curt Källman inspirerat av den indiske meditationsläraren Maharishi Mahesh Yogi, har fått genomslag i Sverige, med kurser på bland annat Öland.
L beskriver det han är inblandad i som ett ”open source spiritual community”, där idéer ändras med tiden. Det här är den tredje inkarnationen av gruppen, den förra var i Bukarest där en healer dök upp på utställningen utan att veta något om den, och bad att få göra en ritual.
–Så de skapade en ritual om att ta bort mörker från alla varelser, berättar L och tillägger: Alla objekten här genererar energi in i meditationsstudion ovanpå.
Varje onsdag under utställningsperioden håller Emma Gray och L i en meditation i studion, där de olika chakrana och dimensionerna i utställningen aktiveras. Då dricker de en av de sju teerna av Paige Emery och luktar på dofterna av Christopher Gordon från Maison Anonyme (är dessa alltså konstnärer som deltar i utställningen?) skapade specifikt för utställningen för att komma in i olika stadier, varifrån de mediterar. L har också gjort tatueringar representerande alla dimensionerna, gjorda av svenska Chloe Wattenström, som han träffade på av en slump i Los Angeles. Hon finns också tillgänglig för de besökare som själva vill göra en av tatueringarna.
Galleristen Emma Gray säger att alla konstnärerna hon arbetar med inte är andliga, men att de flesta är det. Att det är de konstnärerna som hon – som själv är reiki-healing-mästare och undervisar i meditation och andningsbaserad meditation, så kallat ”breathwork” – attraheras till. Emma Gray upptäckte L genom ett av verken som finns med på utställningen, som hon såg på ett annat galleri. Det är en guldplatta i det närmaste rent guld man kan komma, 99,9% guld som L skapat med hjälp av ett företag som hjälper NASA med gulddelar till sina rymdskepp.
–Jag tänkte genast att verket var som en portal, till en annan dimension, säger Emma Gray och ger den kvadratisk guldplattan upplyst av ett ljus från taket rakt uppifrån – en ömsint blick.
–Guld är den ultimata alkemin. Alla som är intresserade av mysticism har en relation till guld, konstaterar hon.
Det är tydligt hur galleristen och konstnären har en djupare förståelse för varandra. De är noga med att påpeka att onsdagsmeditationen, som strax ska börja när vi avslutar intervjun, inte är ett performance, eftersom begreppet skapar en distans till de medverkande. De vill att deltagarna ska vara aktiva i upplevelsen, inte stå utanför den som åskådare. Emma Gray påpekar att de inte vill att något av det ska uppfattas som ironi, eller som ett spektakel. Men även meditations-ovana konstälskare som kommer på besök behöver inte vara oroliga. L konstaterar att verken i utställningen behöver besökare för att aktiveras – så själva besöket på utställningen i sig, är en slags meditation.
PUBLICERAT I TIDNINGEN KONSTNÄREN VÅREN 2019